O urządzeniach będzie teraz kilka słów, gdyż to one są na pierwszym planie całego systemu monitorowania pojazdów. To one zbierają i dostarczają dane oczekiwane przez użytkowników. Od ich sprawności bardzo dużo zależy, w zasadzie wszystko.
Wiemy z doświadczenia, że liczna grupa użytkowników od urządzenia oczekuje wyłącznie sprawnego działania i nie analizuje szczegółów ich konstrukcji. Ale wiemy także, że inna grupa właśnie na te szczegóły zwraca uwagę i je pieczołowicie zgłębia. Oczekiwania ma zbliżone, to znaczy niezawodność i sprawność przede wszystkim, z tym że ważna jest również marka i model.
Przede wszystkim potrzeby
Potrzeby bądź oczekiwania klienta to punkt wyjścia. To właśnie pod tym kątem dobierane są urządzenia. Zwykle zajmuje się tym specjalista SafeFleet. Tutaj, w myśl zasady, że zawsze warto wiedzieć, chcemy podzielić się z Wami paroma szczegółami na ten temat.
W pierwszej części przeglądu podzielimy urządzenia na grupy, a w drugiej podejdziemy do nich bardziej drobiazgowo. Od razu zaznaczamy, że wymagającą pracę w SafeFleet wykonują urządzenia marki Teltonika, pochodzące z europejskich fabryk. Teltonika to jeden z najbardziej rozpoznawanych i cenionych producentów w branży.
Dla porządku urządzenia możemy podzielić na 3 grupy: plug-and-play (PnG), standardowe i do zadań szczególnych. Czym się od siebie różnią?
Plug-and-play
Nazwa plug-and-play oznacza urządzenia, których instalacja jest wręcz bajecznie prosta. Można je określić mianem zapalniczkowych. Wystarczy je włożyć do gniazda zapalniczki/OBDII i w zasadzie od tego momentu można już śledzić pojazd na mapie. Dodatkowo urządzenia tego typu są wyposażone we własne zasilanie.
Proste podłączenie idzie w parze z przydatnymi funkcjonalnościami. Za wskazywanie pozycji odpowiada GPS, Glonass i Galileo. Dane przesyłane są z wykorzystaniem LTE/GPRS. Modele FMB mogą komunikować się z dodatkowymi czujnikami temperatury przez BT (Bluetooth). FMP100 ma funkcję ładowarki USB 2.0, wbudowany sygnał (buzzer) i przycisk jazdy prywatna/ służbowa. Urządzenia powiadamiają o wypadku (wbudowany akcelerometr).
Standardowe urządzenia
Urządzenia standardowe różnią się od poprzednich – plug-and-play – instalacją. Montujemy je w kabinie pojazdu. Najpopularniejsze modele to FMB120, FMB640 i FMB920.
FMB120 oferuje spektrum możliwości. Wymienimy 2 sterowalne wyjścia, 3 wejścia cyfrowe, 2 wejścia analogowe czy też opcjonalny odczyt z szyny CAN. FMB640 kryje w sobie zaawansowany sterownik pozwalający na komunikację z szyną CAN oraz zdalny odczyt z tachografu. FMB920 ma kompaktowe rozmiary oraz wbudowane własne źródło zasilania. Spośród jego wyróżników warto wspomnieć o sterowaniu odcięciem zapłonu i podłączeniem sondy paliwa. Urządzenie przekazuje także informacje o statusie stacyjki.
Urządzenia do zadań szczególnych
Tak określamy urządzenia, które są odporne na bardzo trudne warunki eksploatacji pojazdów i maszyn. To swego rodzaju “terenówki” w gamie Teltoniki, gdyż ich naturalnym przeznaczeniem jest właśnie tzw. teren. Świadczą o tym takie elementy jak wodoszczelność, anteny o zwiększonej czułości czy baterie o dużej pojemności. Co ciekawe, w tej grupie jest model FMT100, który spełni oczekiwania użytkowników stawiających na prostotę, łatwą instalację i pewność działania. Podłącza się go pod klemy akumulatora i odtąd jest gotowy do pracy. O wiele bardziej zaawansowany w montażu, ale także w funkcjonalnościach jest FMB204, okręt flagowy. Przystosowany jest do zbierania niemalże wszystkich sygnałów pochodzących z pojazdu, w tym status silnika, stan wejść, np. przystawki mocy. Urządzenie cieszy się popularnością w monitorowaniu naczep i sprzętu budowlanego.
Część druga już niebawem.