Można już podróżować pierwszym z odcinków drogi ekspresowej S7 w woj. małopolskim na północ od Krakowa, omijając Słomniki.
Aktualizacja 20.10.2021 r.
Zmiany w organizacji ruchu
Przed 1 listopada 2021 r. kolidujące ze sobą relacje Warszawa – Kraków oraz Kraków – Warszawa zostaną rozdzielone. Wjazd i zjazd z S7 będzie się odbywał tylko przez południowe rondo węzła Szczepanowice i jego łącznice. Dodatkowo powstanie przełączka pomiędzy jezdniami S7, która zapewni ruch w kierunku Krakowa. Taka modyfikacja powinna poprawić płynność przejazdu, choć w okresach wzmożonego natężenia ruchu mogą pojawić się utrudnienia.
Docelowym rozwiązaniem organizacji ruchu pozostaje jednak oddanie do użytkowania pozostałych odcinków drogi ekspresowej S7.
Odkorkowane Słomniki
Dotychczasowe spiętrzenia ruchu na DK7, tworzące się w Słomnikach, odchodzą w przeszłość. Teraz jadąc od Krakowa do Warszawy, na węźle Widoma można zjechać z drogi krajowej nr 7, omijając Słomniki i na węźle Szczepanowice wjechać ponownie na DK7. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do zakończenia budowy następnych odcinków S7, w kierunku granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego, czyli S7 Miechów – Szczepanowice oraz Moczydło – Miechów.
Szczepanowice – Widoma w szczegółach
Odcinek to droga ekspresowa o długości 13,1 km, z dwoma jezdniami. Każda z jezdni ma po dwa pasy ruchu z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowano dwa węzły (Szczepanowice i Widoma), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP-y Widoma) i Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, dziesięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedną estakadę. Estakada przebiega nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą w Szczepanowicach. Jest najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, mierzącym 681 m na jezdni w kierunku Warszawy i 689 m na jezdni w kierunku Krakowa. Powstała również kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne, ekrany akustyczne i ekrany przeciwolśnieniowe.
Pozostałe odcinki S7 na północ Krakowa
Niemal 56-kilometrowy odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa składa się z czterech mniejszych odcinków: Moczydło – Miechów, Miechów – Szczepanowice, Szczepanowice – Widoma, Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie obwodnicą trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Przewidziano osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice i Kraków Grębałów (dwa ostatnie są węzłami zespolonymi).
Podróżuj bezpiecznie z SafeFleet
Każdy nowy odcinek trasy szybkiego ruchu skraca czas podróży i poprawia jej komfort. Podobnie jest z monitoringiem GPS. Ten od SafeFleet, przeznaczony dla flot, nie tylko umożliwia bieżące lokalizowanie pojazdów czy korygowanie ich tras, ale także wnoszenie opłat e-TOLL za pomocą certyfikowanego urządzenia ZSL. Gama funkcjonalności GPS SafeFleet jest bardzo szeroka i elastyczna, by jak najlepiej spełnić oczekiwania przedsiębiorców.