Ile IT jest w świątecznej rybie?

You are currently viewing Ile IT jest w świątecznej rybie?

Transport chłodniczy. To dzięki niemu możemy cieszyć nasze kubki smakowe wyszukanymi potrawami z owoców morza, przygotowanymi pośrodku kontynentu, czy też z egzotycznych owoców ze strefy klimatu umiarkowanego.

Transport w temperaturze kontrolowanej to również nasze bezpieczeństwo, ponieważ w określonym reżimie termicznym muszą być przechowywane i transportowane leki. W tym zakresie zasady reguluje ustawa Prawo Farmaceutyczne oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.

Wsparcie technologii jest obecne od samego początku cyklu życia produktów wrażliwych na temperaturę. Zaczyna się już od kontroli dostępu pracowników oraz gości w miejscu produkcji przy pomocy kart RFID i rejestracji każdego pojazdu przekraczającego bramę zakładu (automatyczne odczytywanie tablic rejestracyjnych).

Następny krok to kontrola temperatury w strefie ładowania. W tym przypadku wyznacza się odpowiednie strefy dla konkretnego zakresu temperatur. 

Mamy też automatyzację wewnątrz centrum logistycznego i zastosowanie WMS, czyli systemu zarządzania magazynem, który umożliwia wymianę danych z systemem ERP i zarządzanie towarami w magazynie.

Idąc dalej, utrzymujemy stałą temperaturę w chłodni pojazdu, za co odpowiadają czujniki agregatu chłodniczego. Dużą rolę odgrywa tu system TMS, który na bieżąco gromadzi i przetwarza dane związane z realizacją transportu.

Aby zareagować na nagłe odchylenia od normy, w naczepie montowane są urządzenia telematyczne SafeFleet. Pozwalają śledzić poszczególne etapy przewozu, a także monitorować na bieżąco aktualną temperaturę w przestrzeni ładunkowej. Jakiekolwiek odstępstwa od normy powodują wysłanie powiadomień do osoby zarządzającej całym procesem. Przykładem może być transport leków, które wymagają warunków 15-25 stopni Celsjusza. Kiedy temperatura spadła do 17 stopni Celsjusza spedytor otrzymał powiadomienie i skontaktował się z kierowcą. Jak się okazało, kierowca z przyzwyczajenia ustawił temperaturę na 5 stopni.

Odpowiednio szybka reakcja w czasie rzeczywistym pozwoliła naprawić błąd i przewieźć ładunek zgodnie z wytycznymi. 

Najbardziej newralgicznymi momentami w procesie są przeładunki towarów pomiędzy środkami transportu. Wówczas urządzenia wkładane bezpośrednio do pojemnika zbiorczego informują o zmianach temperatur.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom poprawia się jakość świadczonych usług, a dzięki automatycznej archiwizacji danych rozpatrzenie ewentualnej reklamacji nie stanowi problemu.

Damian Konarski, Sales Manager SafeFleet