Tachograf – co to jest? W jakim celu się go używa?

You are currently viewing Tachograf – co to jest? W jakim celu się go używa?

Od czego zależy bezpieczeństwo na drogach? Od samopoczucia kierowców. Czas jazdy, przerwy oraz odpoczynek w trakcie pracy – to tylko przykłady danych, które zbiera tachograf. Co to jest? Dowiedz się więcej na temat tego urządzenia, a także, w jaki sposób można zautomatyzować jego pracę w zarządzaniu flotą i nie tylko.

Co to jest tachograf?

Tachograf to urządzenie pomiarowe, które rejestruje pracę kierowcy. Jego głównym zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo na drodze poprzez monitorowanie czasu jazdy, przerw oraz odpoczynku.

Co więcej, tachografy są często wykorzystywane w przypadku systemów monitoringu i zarządzania flotą pojazdów. Umożliwiają one bowiem proste i szybkie kontrolowanie pracy kierowców w zdalny sposób.

Jakie dane zbiera tachograf? Są to przede wszystkim takie informacje jak:

  • czas jazdy;
  • prędkość pojazdu;
  • dystans;
  • odpoczynek kierowcy.

Na rynku można spotkać przede wszystkim tachografy cyfrowe. Montuje się je w pojazdach od 2006 roku. Wykorzystują one mikroprocesory i są połączone ze skrzynią biegów i czujnikami ruchu.

Jeśli samochód był zarejestrowany przed 2006 rokiem, może posiadać wersją analogową tachografu, która jest wyposażona w papierowe dyski do zapisywania danych. Jednak to modele cyfrowe są coraz powszechniejsze z uwagi na swoją dokładność, łatwość użycia i lepszą ochronę przed manipulacją.

Dane z tachografu są następnie kontrolowane przez takie organy jak policja czy Inspekcja Transportu Drogowego. Wykryte naruszenia zaś są powodem do nałożenia kary na przedsiębiorcę odpowiedzialnego za organizację przewozu i czas pracy kierowcy niezgodny z przepisami.

Kto ma obowiązek używania tachografu?

Nie każde auto ma obowiązek używania tachografu. Jednak są przypadki, kiedy jest to konieczne. Dotyczy to:

  • samochodów o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony;
  • pojazdów przewozowych powyżej 9 osób (wraz z kierowcą).

Z korzystania tachografów są zaś zwolnieni rolnicy. Pojazdy takie jak ciągniki, które służą do przewozu zwierząt i innych prac związanych z rolnictwem nie muszą wykorzystywać urządzenia monitorującego czas pracy.

Czas pracy kierowcy – przepisy prawa

Wiesz już, co to jest tachograf, warto teraz przejść do kwestii związanych z czasem pracy kierowców. Obowiązujące przepisy prawa weryfikują bowiem możliwy czas jazdy, przerwy, a także odpoczynek. Ile one obecnie wynosi?

Dzienny czas pracy kierowcy może wynosić maksymalnie 9 godzin. Natomiast raz w tygodniu może on być wydłużony do 10 godzin. W ciągu tygodnia zaś nie może on przekroczyć 56 godzin, a podczas dwóch tygodni – 90 godzin.

Co więcej, zawodowemu kierowcy przysługuje 45 minut przerwy po 4,5 godzinach jazdy. Może ona jednak być odebrana w 2 częściach: 15 i 30 minut.

Czas jazdy kierowcy, a do tego inne czynności w pracy składają się na wszystkie obowiązki, jakie pracownik wykonuje w ciągu dnia. Będą to zatem czynności administracyjne, załadowanie i rozładowanie towaru czy czynności spedycyjne.

Częste kontrole w firmach transportowych i na drogach sprawiają, że zaniechania związane z czasem pracy kierowcy mogą zostać szybko wykryte. Dane z tachografu bowiem umożliwiają szybką weryfikację wszelkich naruszeń.

Jak używać tachografu?

Prawidłowe korzystanie z tachografu jest niezbędne do przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy oraz prawidłowego monitorowania i zarządzania danymi o jeździe. Proces ten może różnić się w zależności od wybranego urządzenia.

Obsługa tachografu cyfrowego jest znacznie prostsza od modeli analogowych. W tym celu niezbędna jest karta kierowcy, którą umieszcza się w urządzeniu. Następnie kierowca wybiera aktualne państwo, a także status swojej aktywności – np.: przerwa w pracy. Pod koniec dnia konieczne jest wyjęcie karty z urządzenia.

Dane z tachografu należy regularnie pobierane i przechowywane. W przypadku modeli cyfrowych, informacje z karty kierowcy pobiera się co najmniej raz na 28 dni, a z samego tachografu – co najmniej raz na 90 dni. Co więcej, muszą one być przechowywane przez co najmniej rok, a do tego być dostępne dla odpowiednich organów kontrolnych na żądanie.

Zdalne odczytywanie danych z tachografu

Na szczęście coraz częściej można spotkać się z rozwiązaniami automatycznymi, jakie oferują firmy, które pozwalają na efektywne zarządzanie flotą, takie jak SafeFleet. Zdalne pobieranie danych z tachografu pomaga poprawić efektywność pracy. Nie jest już bowiem konieczne ich ręczne odczytywanie, a tym samym przywoływanie kierowców do siedziby firmy.

Dzięki automatyzacji administrator floty na bieżąco kontroluje aktywność i czas pracy kierowcy. Dzięki temu może zareagować na czas w przypadku ryzyka naruszenia przepisów. Wszystkie pliki zaś można w prosty sposób zapisać na dysku lub przesłać elektronicznie pocztą, co upraszcza stosowanie się do przepisów regulujących ich częstotliwość pobierania.

Podsumowanie

Chociaż tachograf może wydawać się skomplikowanym urządzeni, pełni kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa na drogach. Jego cyfrowe funkcje, a także możliwość zdalnego odczytywania danych sprawia, że pomiary są jeszcze bardziej precyzyjne i efektywne.