Elektryczna flota samochodów ciężarowych to pieśń przyszłości – dość odległej. Z uwagi na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin, szansą dla transportu ciężkiego jest LNG.
LNG – statystyki w górę
W branży transportowej widoczny jest trend poszukiwania alternatyw wobec tradycyjnych diesli. W roku 2021 zarejestrowano aż 1346 nowych pojazdów powyżej 3,5 t zasilanych tym paliwem oraz 61 używanych wobec odpowiednio 626 i 24 w roku 2020.
(…) skroplony gaz ziemny stał się ważną alternatywą dla (…) diesla, ale też istotnym paliwem pomostowym w drodze do zeroemisyjności transportu.
Jak się okazuje, wzrost zainteresowania pojazdami zasilanymi LNG nie został zahamowany nawet przez wyższe ceny gazu. Wzrost cen (…) uderzył w przewoźników, oceniają oni jednak, że jest to sytuacja przejściowa. (…) firmy transportowe mogą z dostawcami gazu uzgodnić stałą, korzystną dla siebie stawkę.
Istotne oszczędności (…) wynikają również ze zwolnienia z opłat MAUT w Niemczech i niższych opłat drogowych we Włoszech. Wprowadzenie podobnych ulg rozważają inne kraje UE, w tym Polska.
Fragment artykułu:
LNG szansą dla transportu ciężkiego, e-Fleet 3 (125) 2022, autor: Maciej Chomacki, na podstawie materiałów firmy Duon.