Jazda na suwak stała się obowiązkową regułą jazdy od grudnia 2019 roku. Wciąż nie wszyscy o niej wiedzą, a nawet jak wiedzą, nie znają jej zasad. Wyjaśniamy zatem.
Do niedawna jazda na suwak była gestem uprzejmości, ale od niemal 2 lat jest częścią prawa o ruchu drogowym. Nie znaczy to, że z uprzejmością nie ma już nic wspólnego, ale rządzi się określonymi zasadami, których należy przestrzegać. I z tym bywa już różnie. No to przyjrzyjmy się tym regulacjom.
Czemu służy jazda na suwak?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: jazda na suwak jest elementem poprawy bezpieczeństwa na drogach i poprawy płynności ruchu. Inaczej mówiąc, jadąc w ten sposób rozładowujemy korek, a że robimy to według określonych zasad, to zachowujemy się bezpiecznie. Tylko że aby tak się stało, wszyscy (a przynajmniej zdecydowana większość) muszą wiedzieć, jak zrobić to poprawnie.
TAK jeździmy
Jazda na suwak ma zastosowanie wówczas, kiedy kończy się jeden lub kilka pasów ruchu i powoduje to korek. Jeśli mamy do czynienia z takimi warunkami, przystępujemy do rzeczy:
- jedziemy do końca pasa ruchu, który zanika
- włączamy kierunkowskaz, by dać innym do zrozumienia, że chcemy zmienić pas.
A w tym momencie dochodzi współdziałanie:
- kierowca jadący pasem, na który chcemy wjechać, ma obowiązek nas wpuścić – na końcu kończącego się pasa
- może również być tak, że mamy trzy pasy i jadący środkowym pasem musi wpuścić auta z prawego i lewego pasa. I wpuszcza, po jednym samochodzie, najpierw z prawej, a potem z lewej strony.
Tego NIE robimy
Nie blokujemy zanikającego pasa ruchu w taki sposób, by inni kierowcy nie mogli przejechać nim do końca. Jadąc z kolei zanikającym pasem ruchu nie wpychamy się za przepuszczonym przed chwilą samochodem, tylko czekamy na swoją kolej. Miejmy na uwadze, że wpychanie się to zajeżdżanie drogi, co jest niebezpieczne, bo nie każdy może się takiego manewru spodziewać. Przepisy mówią wyraźnie: kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić jeden pojazd. Podobnie jest z przedwczesnym zjazdem z kończącego się pasa ruchu. Nie próbujemy tak robić – dojeżdżamy do końca i tam właśnie zmieniamy pas.
To są podstawowe reguły bezpiecznej jazdy na suwak. Mamy nadzieję, że pomocne. Jak zawsze podczas jazdy, zachowujmy szczególną ostrożność, gdyż nigdy nie wiemy, co postanowi zrobić inny uczestnik ruchu.
Szerokiej drogi!
Wykorzystano grafikę GDDKiA.