Jak zdalnie odczytać tachograf? Krok po kroku

You are currently viewing Jak zdalnie odczytać tachograf? Krok po kroku

Czy odczytywanie tachografu zawsze musi odbywać się w bazie? W erze cyfryzacji zarządzanie flotą możliwe jest nawet bez fizycznego dostępu do pojazdu. W jaki sposób? Dowiedz się, jak zdalnie odczytać tachograf i usprawnić pracę kierowców. 

Odczyt tachografu – obowiązek każdej floty

Zadaniem każdego tachografu jest zbieranie informacji o czasie pracy kierowców, pokonanym dystansie oraz prędkości jazdy. W jakim celu? Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, poprawić przestrzeganie przepisów, a do tego monitorować działalność floty.

Używanie tachografu jest obowiązkowe dla pojazdów o całkowitej masie powyżej 3,5 tony oraz dla samochodów przewożących więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą).

Od 2006 roku zaś montowane są tachografy cyfrowe, które są połączone z czujnikami i skrzynią biegu. Dzięki temu zapewniają większą dokładność, a także zapobiegają próbom manipulacji. W starszych modelach pojazdów można jeszcze spotkać się z urządzeniami analogowymi. Jednak one również są wymieniane na nowsze modele.

Warto też pamiętać, że odczyt tachografu to nie tylko przykry obowiązek, jaki trzeba regularnie wykonywać. Pobrane dane mogą pomóc w efektywniejszym zarządzaniu flotą. Pozwalają one bowiem w monitoringu zużycia paliwa czy optymalizacji tras. Ponadto umożliwiają one poprawę wydajności pracowników i usprawnienie ich pracy.

Jednak przy dużej liczbie pojazdów spełnienie tego obowiązku może być wyzwaniem. Tradycyjne odczytywanie tachografu wymaga fizycznego dostępu do samochodu. Kiedy jest ich kilkadziesiąt, może to być nie tylko czasochłonne, ale również niewygodne czy wręcz niemożliwe. Na szczęście na ratunek przychodzą zdalne sposoby, dzięki którym pobierzesz dane na odległość.

Co to jest zdalne odczytywanie tachografu?

Zdalne odczytywanie tachografu to nowoczesna metoda pobierania danych z floty pojazdów. Nie wymaga fizycznej obecności kierowcy w bazie, aby uzyskać dostęp do danych i spełnić prawny obowiązek. Wystarczy połączenie między tachografem a odpowiednim urządzeniem takim jak lokalizator GPS, który przesyła informacje za pośrednictwem karty SIM.

W tym czasie administrator może ciągle monitorować aktywność kierowcy, a także otrzymywać powiadomienia dotyczące ryzyka naruszenia przepisów. Pliki zaś są odpowiednio zabezpieczone i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Szukasz sposobów na efektywny monitoring pojazdów? Sprawdź SafeFleet. Umożliwiamy zdalne pobieranie danych z tachografu w czasie rzeczywistym bez konieczności powrotu pojazdu do bazy. Co więcej, samochód nie musi być nawet uruchomiony. To znaczne ułatwienie pracy i oszczędność czasu.

Odczyt tachografu – co ile?

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na proste i szybkie zdalne odczytywanie tachografu, czy zostaniesz przy tradycyjnych metodach, musisz pamiętać o regularności. Częstotliwość pobierania danych jest bowiem ujęta w przepisach Unii Europejskiej. Firmy, które się do nich nie stosują, mogą ponieść dotkliwe kary.

Operatorzy floty, a także pozostałe przedsiębiorstwa, która mają obowiązek używania tachografów, muszą pamiętać o dwóch datach:

  • dane kierowcy – dane z karty kierowcy, które zawierają informacje na temat czasu pracy, muszą być pobierane co najmniej raz na 28 dni;
  • dane pojazdy – informacje z tachografów cyfrowych, które rejestrują prędkość jazdy, dystans oraz inne dane techniczne muszą być pobierane raz na 90 dni.

Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku zdalnego odczytywania tachografów możemy uprościć cały ten proces. Pozwoli nam na to automatyzacja. Dzięki niej dane będą automatycznie pobierane z pojazdu. 

Nie bez znaczenia jest również przechowywanie pobranych danych. Po odczytaniu tachografu powinny one być dostępne przez 12 miesięcy. W tym czasie należy o nie odpowiednio zadbać i zabezpieczyć przed uszkodzeniem i osobami trzecimi.

Brak odczytu tachografu – jaka kara?

Pobieranie danych i zczytywanie tachografu to dla wielu firm, które zajmują się transportem oraz przewozem osób, chleb powszedni. Co się jednak stanie, jeśli przedsiębiorstwo nie wywiąże się z takiego obowiązku?

W ubiegłym roku (2022 rok) kara za brak pobranych danych z kart kierowcy wynosiła 500 złotych za każdy pojazd. Administrator floty może ponieść karę w wysokości nawet do 2000 złotych za zaniechania. Warto bowiem pamiętać, że służby mają dokładny wgląd do danych z karty kierowcy oraz tachografu. Weryfikacja ostatniej daty pobrania danych nie jest czymś skomplikowanym, a rutyną podczas kontroli.

Podsumowanie

Zdalne zczytywanie tachografu ułatwia zarządzanie flotą, a także pomaga dostosować się do przepisów prawa. Dzięki automatyzacji operator floty może zoptymalizować swoje działania, a jednocześnie zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo pracy. Taka cyfryzacja wraz z monitoringiem floty niesie ze sobą wiele zalet, z których warto skorzystać.